Behöver du någon hjälp?

Innan du kontaktar oss kan det vara värt att kika igenom våra frågor och svar. Många gånger finns det enkla lösningar på de problem som kan dyka upp med TV, bredband och telefoni.

Frågor och svar

Mitt bredband fungerar inte

I många fall där bredbandet har slutat att fungera så beror det på att en befintlig nätverksutrustning så som trådlös router har slutat att fungera korrekt.

Vid sådana fall bör ni alltid tänka på att starta om utrustningen och låta den vara strömlös ett par minuter. Vi ber er även att direktkoppla en dator med kabel till er fiberfördelare/switch.

Skulle det mot förmodan ännu inte fungera trots att ni direktkopplat så ta kontakt med vår tekniska support. 

Hur felsöker jag mitt bredband?

 

  • Starta om din dator och ditt mediabox/Bostadsswitch genom att dra ut strömkabeln och sätta in den igen. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Fungerar det efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
  • Anslut datorn direkt till nätverksuttaget med en nätverkskabel. Koppla bort all övrig utrustning (t.ex. router). Fungerar det nu ligger felet i din övriga utrustning (t.ex. router). Kontakta dess tillverkare för felsökning.
  • Avaktivera antivirusprogram och brandvägg. Fungerar det nu ligger felet i antivirusprogrammets/brandväggens inställningar. Kontakta tillverkaren för felsökning och ändring av inställningar.
  • Kontrollera att din dator är inställd på att ta emot en IP-adress automatiskt. Om den inte är det, ändra till att ta emot en IP-adress automatiskt.
  • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram.
  • Prova med en annan dator eller kabel.
Uppsägning

Uppsägning skall ske senast 1 månad före avtalets slutdatum.  Uppsägningstiden är nuvarande månad plus en månad. Uppsägning sker endast skriftligen. Via e-post eller vanligt brev

Dålig hastighet

Flera olika faktorer påverkar bredbandshastigheten såsom kvalitén på ledningarna, inkopplingen i din bostad, konfigureringen i din dator om du surfar via nätverkskabel eller trådlöst och hur många som delar på uppkopplingen.

En annan orsak till dålig hastighet är vad din dator klarar av. Äldre datorers operativsystem har sämre prestanda, drivrutiner som inte är uppgraderade och förmodligen har de för låg minneskapacitet. Det inte säkert att din dator hinner med att processa all trafik. Tänk på att även virusangrepp kan dra ner ordentligt på din dators prestanda.

  • Starta om din dator och ev. router. Vi rekommenderar även att du drar ur samtliga kablar och kopplar in dem igen. Fungerar det efter att du startat om din utrustning var det ett tillfälligt fel som ibland kan uppstå.
  • Anslut datorn direkt till nätverksuttaget med en nätverkskabel och koppla bort all trådlös utrustning (router).
  • Kontrollera att datorn inte har några virus genom att köra ett antivirusprogram.
  • Gör en hastighetsmätning på www.bredbandskollen.se. Tänk på att stänga av e-postprogram som t.ex. Outlook. Är hastigheten fortfarande låg, prova att inaktivera alla brandväggar (ex. Norton Security Center, Windows Firewall etc.) och gör en ny hastighetsmätning.
Vill du byta till IP Sweden?

Att byta till IP Sweden är mycket enkelt och vi gör alltid vårt yttersta för att våra kunder ska bli nöjda. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.

Så här gör du för att byta till IP Sweden

  1. Säg upp ditt nuvarande abonnemang hos din leverantör
  2. Lägg beställning hos oss på vår hemsida på de tjänster du önskar
  3. När din uppsägningstid löpt ut kopplas tjänsterna från IP Sweden in

Varmt välkommen som kund till oss på IP Sweden!

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss